419b7315

Een website hebben is één ding. Een kwalitatief goede website is heel wat anders. Maar hoe controleer je of een website goed is en aan de laatste eisen voldoet? En waarom is dat eigenlijk zo belangrijk?

Up to date

De online wereld verandert snel. Hierdoor kan het lastig zijn te bepalen of je website nog up to date is en nog wel even mee kan of toe is aan vernieuwing. Een must is tegenwoordig in ieder geval dat je website responsive is. Dit betekend dat je website op alle apparaten goed wordt getoond, en met ruim 60% mobiele gebruikers is dit geen overbodige luxe. Maar er is natuurlijk meer wat bepaald of de website up to date is, namelijk het design van de website, de techniek achter de website, de content en niet te vergeten de SEO. er zijn dus vijf categorieën van belang om na te gaan of je website bij de tijd is.

1. Content

Meestal wordt een website gebruikt om informatie op te zoeken. Hiervoor is goede content belangrijk. Is de tekst op de website wel relevant, worden er verhalen verteld of to the point. Ook kan het doel in de content worden verwerkt en is een sitemap belangrijk

2. SEO

Zonder bezoekers heb je weinig aan een website. Daarom is de SEO een zwaarwegend onderdeel. Zijn alle pagina’s wel geïndexeerd? Worden er relevante en unieke metatags gebruikt en zoekmachinevriendelijke url’s?

3. Gebruiksgemak

Om bezoekers op de website te houden, moet een website gebruiksvriendelijk zijn. In een oogopslag een hoofddoel zien is belangrijk voor de eerste indruk. Daarbij is de menustructuur belangrijk en ‘call to action’ punten.

4. Design

De uitstraling beslist! Lijkt de website wel betrouwbaar en professioneel? Door een huisstijl consequent op je website toe te passen wordt de betrouwbaarheid vergroot, daarbij zorgt het voor herkenning. Maar ook een juiste lettertype is van belang.

5. Techniek

Een website met een strak design is goed, maar een juiste techniek is beter. Doet de website het op de belangrijkste browsers en laad de website snel? Ook is het van belang dat de links werken en er geen fouten in de techniek zitten.

De website analyse

Met deze punten kun je al snel nagaan hoe goed (of slecht) jouw website ervoor staat. Wil je weten hoe jouw website nog beter kan? Doe dan de gratis website analyse. Je website zal dan worden beoordeeld op 25 punten uit de 5 bovenstaande categorieën.