35a3b697

Er komt veel kijken bij het starten van een onderneming. Waar moet je beginnen om van je onderneming een succes te maken? Dit stappenplan geeft je een beeld van de stappen die je moet zetten om jouw bedrijf een vliegende start te geven.

1. Bedrijfsnaam

Een goede bedrijfsnaam is meer dan zomaar een naam. Door zorgvuldig je bedrijfsnaam te kiezen, kan je direct je bereik vergroten. Ook kun je via je bedrijfsnaam aangeven waar jij als bedrijf voor staat, zodat de belangrijkste boodschap wordt benadrukt. In principe ben je vrij in het kiezen van je bedrijfsnaam. Er zijn wel enkele regels voor een bedrijfsnaam. De naam mag niet te veel lijken op die van de concurrentie en mag niet misleidend zijn. In het merkenregister kun je zien of je nieuwe bedrijfsnaam niet te veel op een bestaand merk lijkt.

2. Inschrijven KvK

Nu je een bedrijfsnaam hebt moet jouw bedrijf vermeld staan in het handelsregister van de KvK. Voor de meeste rechtsvormen, zoals eenmanszaak of maatschap, voldoet het om persoonlijk langs te gaan bij eenkantoor van de KvK Bij het starten van een rechtspersoon zoals een besloten vennootschap regelt meestal de notaris de inschrijving.

3. Logo en huisstijl

Nu je aan de slag kan en mag met je bedrijf wil je dat klanten je kunnen herkennen en vertrouwd raken met jouw bedrijf. Dit begint met een passend logo. Je kan kiezen voor een beeldmerk, woordmerk of een combinatie. Het is belangrijk om in de communicatie met klanten een volledig eigen identiteit door te voeren. Daarom hoort bij jouw logo een aansluitende huisstijl.

4 Een website

Als ondernemer kun je eigenlijk al jaren niet meer zonder. Een professionele website waar je jouw bedrijf en producten of diensten onder de aandacht kan brengen bij jouw doelgroep. Hierbij hoort ook een zakelijk e-mailadres. Om ervoor te zorgen dat je website goed scoort in Google en andere zoekmachines is het belangrijk dat deze voldoet aan de laatste richtlijnen. Om vervolgens de bezoekers van je website om te zetten naar klanten is een moderne en gebruiksvriendelijke website minstens zo belangrijk.

5. Gevonden worden

De eerste stappen zijn gezet om gevonden te worden. Maar het kost tijd voordat je website goed wordt gevonden op het web en de concurrentie zit ook niet stil. Daarom kun je op meerdere manieren de aandacht trekken. Dit kan bijvoorbeeld door te flyeren in de buurt, een social-media campagne op te zetten of adverteren via adwords. Welke methode het beste is voor jou is afhankelijk van de doelgroep.

6. Administratie bijhouden

Je ontkomt er niet aan, de bedrijfsadministratie. Tenzij je boekhouder bent staat dit vaak niet in de favorieten. Toch is het belangrijk, en wettelijk verplicht, om als bedrijf een administratie bij te houden. Je kan de administratie zelf doen met een boekhoudprogramma, maar natuurlijk ook uitbesteden aan een professional.